A múlt heti közgyűlés egyik sajnálatos hozadéka, hogy a fideszes városvezetés megszavazta a településképet meghatározó reklámok, plakátok elhelyezéséről szóló önkormányzati rendeletet, azaz a szombathelyi reklámadót.
A helyi rendelet közvetve több társasház zsebéből vesz ki tervezett bevételt, még pedig 130 ezer forintot évente és óriásplakátonként. Van olyan társasház, ahol javarészt ebből a bevételből tudják finanszírozni a korábbi felújításokra felvett hitelt. Ennek következtében ennek a rendeletnek beláthatatlan következményei lesznek, amelyek semmiképpen nem pozitívak.
Nem beszélve arról, hogy egy egyszerű szórólapozás is bejelentésköteles, engedélyköteles és fizetni is kell érte, melynek díjai a lenti táblázatban olvashatóak.
A rendelet lényege:
A rendeletben nem szabályozott vagy tiltott reklámhordozó, illetve reklám kihelyezése a rendelet hatályba lépését követően (2017. december 1. napja) tilos. Ezen szabály alól kivételt képez a cégér, a cégfelirat valamint külön központi jogszabály alapján a villanyoszlopra kihelyezett reklám vagy reklámhordozó.
A rendelet-tervezet az alábbi reklámhordozókat definiálja:
A./ Ingatlanon elhelyezett:
- CityLight formátumú eszköz
- CityBoard formátumú eszköz
- információs célú berendezés
- közérdekű molinó
- más célú berendezés
- mobil plakáttartó berendezés
- megállító tábla
- reklámzászló.
B./ Nem ingatlanon elhelyezett:
- hirdetőember
- hangos reklám
- tájékoztató osztás
- szórólap osztás
- promóciós termék osztása.
A rendeletben szereplő fontosabb szabályokat az alábbiak szerint foglalható össze:
- Reklámhordozó az épületek közterületről látható homlokzatán – építési reklámháló kivételével – nem helyezhető el.
- Fő szabály szerint egy adott útszakasz menetirány szerinti azonos oldalán ötven méteren belül további reklámhordozó nem helyezhető el.
- Műszaki előírások: megvilágítása céljából kizárólag 80 lumen/Watt mértéket meghaladó hatékonyságú, statikus meleg fehér fényforrások használhatók.
Főszabály szerint közterületen reklám, illetve plakát reklámhordozó:
- horganyzott és szinterezett acélból, vagy szinterezett alumíniumból készült eszközökön,
- plexi vagy biztonsági üveg mögött,
- hátsó fényforrás által megvilágított eszközben,
- állandó és változó tartalmat is megjelenítő eszközön
helyezhető el azzal, hogy egymástól számított 2 méteres távolságon belül – ide nem értve az egyetlen funkcionális célú utcabútoron történő több reklámhordozó valamint a választási plakát elhelyezését – sem horizontálisan, sem vertikálisan nem helyezhető el.
Az alábbi területeken nem tehető közzé reklám, nem helyezhető el reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés, kivéve a területen állandó vagy rendezvényhez kapcsolódóan alkalmi jelleggel működő kereskedelmi és vendéglátó egységek működési körébe tartozó megállító tábla, reklámzászló, közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés:
- Csónakázó-tó (3683/2, 3689, 3681/1 hrsz)
- Sportliget (Liget u. – Kenderesi utca, Arany-patak, Perint patak, Dolgozók útja által határolt terület)
- Kalandváros
- Járdányi Paulovics István Romkert
- ISEUM
- ingatlan-nyilvántartásban közparkként felvett ingatlan
- játszótér, játszóeszközök
- köztemető
- közterületi virágágyás.
Mobil plakáttartó berendezés kizárólag a választási kampány időszakában, kampányeszközként helyezhető ki közterületre, az alábbi területek kivételével:
- Fő tér,
- Savaria tér,
- a) - b) pont szerinti terekre bevezető díszburkolatos járdaszakaszon,
- Berzsenyi tér,
- Szent Márton tér,
- Mindszenty tér,
- Szily János utca,
- Szent Márton és Szent Erzsébet templomok 30 méteres körzetében,
- a Szent Márton út – Hunyadi út közötti gyalogos aluljáróban,
- fákon, parkokban.
A Karnevál területe és időtartama nem tartozik a rendelet hatálya alá. A rendelet hatálya kiterjed a közterületről látható magánterületre is.
Főszabály szerint a reklámhordozó elhelyezéséhez a következő eljárásokat szükséges lefolytatni: településképi bejelentései eljárás, közútkezelői hozzájárulás, közterületen történő kihelyezés esetén közterület-használati szerződés megkötése (előre történő fizetéssel).
Az engedélyek kizárólag a jogosultat illetik meg, amennyiben a jogosult személye bármilyen okból kifolyólag megváltozik, úgy a közterület használati jogosultság megszűnik, és a reklámhordozó elhelyezésére vonatkozóan új eljárást kell kezdeményezni és lefolytatni.
Szombathely Megyei Jogú Város közigazgatási területén az alábbi gazdasági reklámnak minősülő, nem ingatlanon elhelyezett reklámhordozóhoz kötött reklámok engedélyezettek közterület-használati szerződés alapján:
a) hirdetőember: olyan személy, aki hirdetési céllal testére erősített hirdetményt, reklámcélú transzparenst hordoz,
b) hangos reklám: hangosító berendezés használatával történő reklám-célú közterület-használat,
c) tájékoztató osztás: ingyenes újság, könyv osztása (nem tartozik ide a szórólap, illetve a prospektus),
d) szórólap osztás: kis terjedelmű hirdetési (terméket vagy szolgáltatást népszerűsítő) nyomtatvány, irat kézből kézbe történő átadása,e) promóciós termék osztása: új áru bevezetésekor, annak népszerűsítésére szolgáló tevékenység.
Közterület–használati szerződés megkötésére kizárólag a 3. melléklet szerinti díj egyösszegű, a szerződés aláírását megelőzően történt megfizetését követően kerülhet sor azzal, hogy a díj megfizetésére szolgáló igazolás a közterület-használati szerződés mellékletét képezi.
3. számú melléklet:
Reklámhordozó típusa |
Fizetendő díj (nettó Ft) |
CityLight formátumú eszköz elhelyezése |
1.500 Ft/m2/hónap |
CityBoard formátumú eszköz elhelyezése |
1.500 Ft/m2/hónap |
információs célú berendezésen történő reklám elhelyezése |
500 Ft/db/nap |
közművelődési célú hirdetőoszlopon történő reklám elhelyezése |
500 Ft/db/nap a 2. melléklet szerinti intézmények esetében díjmentes |
közérdekű molinó |
150 Ft/m2/nap |
építési reklámhálón történő reklám elhelyezése |
150 Ft/m2/nap |
árnyékoló berendezésen történő reklám elhelyezése |
1.500 Ft/m2/hónap |
mobil plakáttartó berendezés |
díjmentes |
megállító tábla |
díjmentes |
reklámzászló |
250 Ft/m2/nap |
hirdetőember |
1.000 Ft/fő/nap |
hangos reklám |
2.000 Ft/gépkocsi/nap |
tájékoztató osztás (standdal vagy mobil formában) |
1.000 Ft/m2/nap vagy 1.000 Ft/fő/nap |
szórólap osztás (standdal vagy mobil formában) |
1.000 Ft/m2/nap vagy 1.000 Ft/fő/nap |
promóciós termék osztása (standdal vagy mobil formában) |
1.000 Ft/m2/nap vagy 1.000 Ft/fő/nap |
A rendelet-tervezet a következő linken található, a 11.a és 11.b napirendi pontoknál: